peters tankar om arbetet.

Jag tycker att Buddhismen är en ganska bra religion för att dom är fredliga och ber inte till någon gud som ska hjälpa dom i livet.

Jag skulle inte villa bli buddhist för att mitt liv skulle bli för annorlunda.
 Jag tycker att arbetet har gått bra även fast vi bara var två stycken, det går mycket bättre att jobba med datorer istället för skriva på ett papper.


Simons tankar om arbetet med buddhism

Jag tycker att det här är en bra religon för att dom har ingen gud.
För dom kan klara sig själva,för dom förlitar sig inte på nån gud som ska lösa deras problem.
Dom får lösa problemen själva.

Om jag skulle bli buddhist munk skulle min liv vara förändrat.
    
Om arbetet:det var bättre att jobba med blogg än skriva på papper.
 jag skulle göra det här när som helst.





no alcohol and no superficial pleasures

Is it normal to not drink or smoke?
yes it is normal perhaps some people do it. But it's not good for you,you can get cancer and other diseases. 


Buddhists
should not have superficial pleasures.

why not? beacause if they should follow the Buddha have teacht. 
 

this
is some sense by buddha we will live easy and we will not have many things.
 we will meditate and try to get peace with ourselves.
 And we should be friendly to people.


Noble Eightfold Path

  1. Right view
  2. Right intention
  3. Right speech
  4. Right action
  5. Right livelihood
  6. Right effort
  7. Right mindfulness
  8. Right concentration



Our opinions about Buddhismen

Our opinions:
We think that buddhismen is a good religion because they are peaceful and they don´t kill.
We have learned that they live pretty simple and they don´t have any wife or any kids to lose.
It´s good that they want´s world peace.
   It´s good that they don´t belive in any God who can help them, they take own responsibility for their own lives.
Instead of praying to a God they meditate to find inner peace.


Buddhismen och samhället

Buddhistmunkarna är kända för sitt engagemang för fred och rättvisa i världen. Det har hänt att munkar bränt sig själva till döds i protest mot orättvisor och förtryck. I sri lanka har munkarna länge varit särskilt ivrigt engagerade i politiska frågor. De försöker påverka politikerna genom att gå med i demonstrationer, skriva tidningsartiklar och böcker. Det finns också speciella buddhistiska partier, som driver en egen politik. Varför blandar sig munkar i politik och andra värdsliga angelägenheter? En munk ger sin förklaring: -Det är ett brott mot Buddhas lära att ett land styrs så att människorna blir alltmer inriktade på pengar, ägodelar och ytlig njutning. En regering som använder våld och förtrycker människor handlar också tvärt emot vad buddha lärde. Då är det vår skyldighet att protestera med alla fredliga medel. En munk måste bekämpa det onda och främja det goda. Det är att gå den åttafaldiga vägen.

Besök i hemmen

När någon föds, gifter sig eller dör eller när något annat betydelsefullt händer, är det vanligt att man kallar hem munkar för att läsa ur de heliga buddhistiska skrifterna. Läsningen kan pågå i en timme eller till och med hela natten. Munkarna reciterar sida efter sida, men de behöver sällan eller aldrig titta i texten. De kan den utantill.

dalai lama


ett tråkigt liv

Munkens och nunnans liv kan verka svårt och glädjelöst. Men så här berättar en munk: jag lever med en stor inre glädje inget hus, ingen hustru, inga barn att förlora. Jag lever oberörd av tillvarons sorger och begär. Men det betyder inte att jag är isolerad från livet omkring mig. Tvärtom! Vi munkar ska vara föredömen, vi ska visa vägen för andra. Därför är jag ofta ute bland människor och tjänar dom.

Få ägodelar

Munkar och nunnor får bara äga följande ting:
• två orangefärgade livklädnader

• en nål och ett bälte av tyg

• en mat skål (munkarna går runt varje morgon och ber om att få mat )

• en rakkniv (skägg och huvudhår får inte växa sig långt)

• en vattensil (för att inte bryta mot budet att inte döda ens en mygga,silar man dricksvatten)


Buddha och kvinnor

Buddha hade många lärjungar som var kvinnor, och han visade dom stor respekt även har det bildats ganska många kloster för kvinnor.
Traditionellt har man inom buddhismen nämligen ansett att männen har större möjlighet till andlig utveckling än kvinnan.
Trotts det har kvinnor fått en ganska stark och självständig ställning i buddhistiska samhällen.
I exempelvis thailand och sri lanka har flickor i den närmaste lika goda möjligheter till en bra utbildning som pojkar.


steven seagal



steven seagal är buddhist.

buddha staty i syd korea



en fin staty av buddha

Buddhismens två stora inriktningar

Lilla vagnen
Hinayana finns främst i sri lanka, thailand, burma, kambodja och vietnam.
Namnet hinayana betyder lilla vagnen.
Med det menas att bara munkar och nunnor kan nå nirvana.
Detta är buddhas sanna lära, enligt hinayanabuddhister, och de anser de så som buddha lärde.
Men också i dessa länder har en hel del andra religiösa föreställningar smugit sig in.

Stora vagnen
Mahayana betyder stora vagnen.
I den rymms många människor.
Enligt mahayana kan nämligen alla männsikor nå nirvana, inte bara munkar och nunnor.
Mahayana är spriden i kina, japan, korea och tibet.
I dessa länder har buddhas lära blandats med andra föreställningar.
Där betraktas buddha ofta som gud, och människorna ber och offrar till honom.
Nirvana talar man om som ett lyckligt paradis.
Astrologi och tron på onda och goda andar spelar också stro roll.
Buddha skulle nog inte känna igen mycket av sin lära i stora vagnens buddhism.


Buddhaismen i världen del 2

Hinduismen återtar landet.
I mer än tusen år hade buddhismen stort inflytande i indien. Men hinduismen dog aldrig ut, och så småningom fick den förnyad kraft.
Människorna vände tillbaka till sina gudar för att be och offra.
Buddhas lära förlorade anhängare.
Detta påminner om vad som hände med Jesus och hans lära.
Inte heller han fick någon bestående framgång bland sina ladsmän, judarna.
I dag finns mycket få kristna i israel.
De kristna finns i andra länder.
Efter tusen år hade Buddha förlorat alla anhängare bland sina landsmän.
Idag finns bara små grupper av indier som bekänner sig till buddhismen.
Buddhas efterföljare finns i andra länder.


Buddhismen i världen

En ny lära?
Buddha växte upp som hindu.
Hinduismen var sedan länge indiens religion.
Men vad tycke buddha egntligen om hinduismen?
En grundtanke i hinduismen är tron på återfödelse.
Den tron hade också buddha.
Att använda våld och tvång är fel.
Människorna ska vara fredliga och kärlkesfulla mot varandra, menade buddha.
Men det var inte alla hinduiska riktningar som tycke som han.
För hinduerna är offer och böner till gudarna av mycket stor betydelse.
Allt detta förkastade buddha.

Buddha sa också nej till kastsystemet.
Han ansåg att alla människor var lika mycket värda.
Kvinnor och män ska ha samma rättigheter.
På viktiga punkter skilde sig alltså buddhas lära från den hinduiska.
Men inom hinduismen finns stora öppenheter för olika synsätt, och därför kom buddha att betrakta som ledare för en speciell riktning inom hinduismen.
Först ett par hundra år efter buddhas död framstod hans lära som en ny religion.

Läran erövrar indien.
Buddha gjorde ett starkt intryck på sin omgivning.
Han kunde tala om svåra ting som att människor begrep och blev intreserade.
Överallt där han drog fram samlades skaror för att lyssna, och många anslöt sig till honom.
Snart grundade buddha en munkorden och en nunneorden, och kloster byggdes.
När buddha dog vid åttio års ålder var hans lära spridd i stora delar av norra indien.
Buddha dog omkring år fyrahundraåtti f.kr. ungefär tvåhundra år senare erövrade den krigiske ashoka det ena småriket efter det andra i indien.
Så småning om blev han kejsare för hela landet.
När ashoka lärde känna buddhas fredliga lära, började han tänka på allt lidande som hans många krig hade orsakat.
Ashoka greps av ånger över vad han gjort och bestämde sig för att följa buddhas lära.
Det betyder att han lämnade krigets och våldets väg för istället skapa fred och sprida kärlek bland människorna.
Det var ju buddhas budskap.


buddha tempel i himalaya




detta är ett buddha tempel i himalaya det finns uppe på ett berg en del buddhister bo i templet.. 

buddha lärans hjul


buddha symbol


buddha tempel

ett buddha tempel i asian.. 
ett buddha tempel i asian..

De fyra ädla sanningarna

1. Alla är lidande och otillfredställande.
Människans liv är fyllt av otillfredställelse.
Det gäller oss alla, även om vi är friska och för en tid tycks leva ett lyckligt liv.
Vi åldras, försvagas och dör.
Allt som vi sätter värde på glider oss ur händerna.
Det är lidande.
2. Orsaken till lidande och otillfredställelse.
Livet och lidandet upphör inte i och med att kroppen dör.
Lidandet fortsätter i en tröstlös kedja av återfödelser.
Varför föds vi då igen och igen?
Det är livstörsten som driver fram återfödelsen.
Det är våra  begär, vårt längtande efter tillfredställelse, vår törst efter sinneslust och fortsatt liv som gör att vi ständigt återföds.
Vi vill gärna visa oss duktiga, vi vill bli rika och få makt.
Vi vill förverkliga våra alla möjligheter och göra det bästa av vårt liv.
3. Lidande och otillfredställelse kan upphöra.
Hur ska då människan då uppnå harmoni och få ett slut på lidandet?
Hur ska hon leva för att slippa födas igen?
Genom att kväva livstörsten, svarar Buddha.
Den människa som når den slutliga insikten blir också fri från sinnenas lockelser.
Hon binds inte längre av tillvarons begär, och hennes törst efter att leva finns inte mer.
När människan har nått detta mål upplever hon djup frid och har moni.
4. Vägen bort från lidandet och otillfredställelse.
Hur ska man då leva för att kväva livstörsten och nå nirvana?
Buddha börjar med att varna för de två ytterlighetsvägar som han själv har prövat: Att leva i sinnlig njutning är lågt och ovärdigt.
Det är en helt fördärvlig väg.
Att leva i askens och plåga sin kropp är lika felaktigt.
Det ökar bara lidande och leder inte till insikt och frihet.
Den rätta vägen är istället mittens väg, den som Buddha själv till sist prövade.
Han gav den namnet den åttafaldiga vägen.
Den skänker ro och visdom.
Och dden leder fram till upplysning och för till nirvana.

buddha

buddhism

dom fem buden för alla

man ska:
inte döda..

inte stjäla..

inte leva sexuellt lösaktigt eller vara

otrogen..

inte ljuga..

inte använda berusningsmedel eller droger..

fortsättning

han vart inte lycklig av att leva fattigt så han bestämde sig för att leva på mittens väg så han satte sig och mediterade under ett träd tills han fick absolut harmoni och fått insikt om livet och döden.
efter denna händelse börja buddha vandra om kring och undervisa människor om sanningen som han funnit.

historia

För omkring 2500 år sedan föddes en prins i lumbini i nordligaste indien. Han fick namnet siddharta gautama. Precis som de flesta andra i Indien uppfostrades han till att bli hindu. hans pappa ville att han skulle bli kung och därför fick han inte lämna palatset.siddharta skulle skyddas från allt sorgligt och obehagligt men han blev allt mer nyfiken på vad som fanns ute i världen så han lämna sitt palats och han tog med sig en tjänare olch smög ut ur palatset och såg sig omkring.
Efter en stund så träffa han en gammal och svag man och siddharta fråga sin tjänare vad det var med den gamla mannen.
Tjänaren svarade han är gammal och det blir vi alla. Siddharta blev olustig till mods en stund senare träffade de på en svårt sjuk man,som jämrade sig i hemska plågor. Tjänaren sa att han lider av en sjukdom.
allt det han såg gjorde han upprörd. På vägen hem träffade han en munk som berättade om fattigdomens och försakelsens väg som leder till bifrielse.
nu beslutar siddharta sig för att bli munk.
Siddharta lyssnade till hinduiska asketer och följde deras råd.
under flera år plågas han sin kropp med större hårdhet än någon annan.
till slut levde han på endast ett riskorn om dagen och blev mager och svag.

buddism

hej vi heter simon,peter och vi ska skriva lite om buddismen. hur det kom till och hur det är att vara buddist..  


Välkommen till min nya blogg!


RSS 2.0